Tento poslední projektový den navázal na předchozí projektový den v Železné Rudě. Tématem německo-české výuky byla orientace v prostoru a určování jednotlivých směrů. Naučené pokyny si pak žáci prakticky procvičili v hodině tělocviku. Po krátké pauze následovalo adventní tvoření ve dvou skupinách. Děti se seznámily dvojjazyčně s příběhem sv. Barbory a následně si dvěma různými metodami vyrobily kvítky na větvičky „barborky“. Po obědě jsme využili hezké počasí a před školou si odpočinuli při kooperativní hře. Děti se při ní velmi pobavily. Následovala hudební výchova, během níž se němečtí žáci naučili česky vánoční píseň Tichá noc a čeští žáci německou píseň Adventskranz. Po prezentaci písní v aule školy jsme zavzpomínali na společné akce v rámci projektu. Do autobusu jsme nastupovali plni hezkých dojmů a příjemných vzpomínek na celý velmi dobře zorganizovaný den.

20191211 091848m

20191211 103924m

20191211 134617m

IMG 20191218 WA0013m

Dne 19. listopadu 2019 proběhl na Základní škole Karla Klostermanna v Železné Rudě další projektový den v rámci projektu Dva jazyky – jedna myšlenka. Do tohoto projektu se zapojilo deset českých a deset německých škol z blízkého příhraničí. Během dvou a půl let probíhala v naší škole výuka německého jazyka a současně u našich projektových partnerů v Grundschule Zwiesel výuka jazyka českého. Kromě samotné výuky děti bavila společná setkávání s německými kamarády při jednotlivých projektových dnech nebo třídenních jazykových kempech. Tento předposlední projektový den byl koncipován do bloků podobných jako ve škole. Hlavní téma, které se celým dnem prolínalo, bylo Části lidského těla. Nejdříve si děti mohly vyzkoušet práci s česko-německým textem. Následného čtení dvojjazyčného textu vždy v příslušném cizím jazyce se obě strany zhostily velmi dobře. Po pohybových soutěžích všichni zhlédli divadelní představení, v němž vystupovala postava typického českého vodníka. Pro většinu německých žáků to bylo první setkání se zeleným mužíčkem, kterému ze šosu kape voda. Obavy z toho, jak německé děti zvládnou divadlo v češtině, se rozplynuly poté, co někteří z nich se tak vžili do děje, že se vtipným scénkám hlasitě smáli s ostatními. Všichni se pak s chutí pustili do vytváření vlastní postavičky vodníka. Společná práce ve smíšených skupinkách probíhala pohodově a vznikli velmi povedení vodníčci. Celý den jsme zakončili kontrolním procvičením slovní zásoby na pohybové písni „Hlava, ramena, kolena, palce“, která s úsměvem na tváři byla zazpívána dokonce trojjazyčně, česky, německy a anglicky. Již se všichni těšíme na následující předvánoční projektový den, tentokrát v Grundschule Zwiesel.

20191119 094827m

20191119 122515m

20191119 133148m

20191119 140755m

IMG 20191119 140215m

S přípravou prosincového projektového dne si kolegyně z Grundschule Zwiesel daly opravdu hodně záležet. Program se nesl v duchu našeho společného tématu „Auf einer Welle – Na jedné vlně“. Na jedné vlně k nám po Regenu/Řezné připlula hned ráno Regenbogenfisch (duhová rybka), která nás provázela celým dopolednem. Německé paní učitelky nám za pomoci českých žáků zwieselovského gymnázia dvojjazyčně vyprávěly poutavý a poučný příběh duhové rybky. Následně měli žáci možnost si tematicky vyzdobit vlastní plátěnou tašku a vyrobit si jednoduchou dvojjazyčnou knížku, která zábavným způsobem procvičovala znalost cizího jazyka a zároveň žáky podporovala v komunikaci mezi sebou, popřípadě s učitelkami. Při této příležitosti jsme v dílnách měli oficiální německou návštěvu z vlády Dolního Bavorska. Odpoledne jsme měli možnost navštívit Waldmuseum Zwiesel. Pro žáky byly ke každé místnosti připraveny otázky. Tato činnost byla velmi zajímavá, avšak celkem náročná - pro českou část zúčastněných o to víc, že se materiály vyskytovaly pouze v němčině. Ocenily jsme v této chvíli překladatelskou pomoc jak žáků s gymnázia, tak manažerky a koordinátorky projektu za Plzeňský kraj. Díky hojnému počtu „překladatelů“ mohli být žáci rozděleni do více než jen dvou skupin a mohli tak pracovat v menším počtu, což pro ně bylo záživnější a přínosnější.

Za vydařený projektový den a za překladatelskou pomoc děkují

Mgr. Jaroslava Schejbalová a Mgr. Petra Šestáková

Základní škola Železná Ruda

20181212 092514m

20181212 092544m

20181212 094909m

20181212 151738m

Jako již tradičně, když pořádáme akce společně se žáky z Grudschule Zwiesel, i na projektový den 10. 4. 2019 se nám zkazilo počasí a po teplých předcházejících dnech se citelně ochladilo. Pro zahřátí jsme si s českými žáky hned ráno vyšlápli na Belveder, kde jsme následně přivítali i ty německé.

Program byl díky nadcházejícím Velikonocům celkem jasný. V rámci tohoto tématu jsme si originálním způsobem vyzdobili flitry vajíčka a následně si každý po své vajíčko udělal také origami hnízdečko. Snažili jsme se totiž pro tento den propojit české a německé velikonoční zvyky.

I když už v kalendáři bylo dávno jaro, my se oblékli téměř zimně a vyrazili jsme soutěžit na nedalekou louku. Sjednocujícím prvkem soutěží bylo stále vajíčko. A aby nikdo neodjel s prázdnou, vydali se žáci po skupinkách hledat schovaná velikonoční hnízdečka, ve kterých každý objevil malou pozornost a sladkost.

Na závěr našeho projektového dne jsme se opět pustili do společné práce. Je to takový náš zvyk – společnými silami vytvořit něco, co nám zbyde jako připomínka času, který jsme strávili dvojjazyčně – tentokrát to bylo obří vajíčko.

20190410 084431m20190410 095916m20190410 110211 1m20190410 112253m20190410 131506m

Na úterý 12. 6. 2018 jsme pozvali děti z Grundschule Zwiesel k nám do Železné Rudy na náš druhý společný projektový den. Ten byl tentokráte v režii českého týmu. Celý se nesl v duchu motta „Na jedné vlně“.

Tento příznačný název jsme si zvolili právě proto, že vystihuje jak naše společné cíle, tak vzájemnou propojenost. Chceme být na jedné vlně – chceme se přátelit, i když si slovy ještě moc nerozumíme. Chceme stírat rozdíly a být jeden tým i přesto, že je obtížné komunikovat. Chceme si užívat zábavu, i když často pramení z nepochopení. Chceme být na jedné vlně – a je fajn, že už tak trochu jsme. Kdybychom nežili v době e-mailů, mohli bychom kamarádům do Německa posílat vzkazy po Řezné. Dopis by přeplul přes hranice a pokračoval by po Regenu dál. Pravda, jen odpovědí bychom se asi nedočkali. Proti proudu se vzkazy špatně posílají.

V duchu našeho motta jsme vyrobili úžasný plakát, ze kterého jsme měli opravdu velkou radost – stejně jako z celého dne, kdy jsme poznávali město, školu, dováděli v tělocvičně a vlastně se i trochu učili.

Jsme zvědaví, jak dopadne náš první společný třídenní kemp, který plánujeme na začátek podzimu. Věříme však tomu, že společně navážeme tam, kde jsme posledně skončili.

 P6120009mP6120012mP6120019mP6120043mP6120072mP6120081m